Muutama sana meditaatio -tyyleistä ja meditaation merkityksestä omassa elämässäni

Olen kokenut hyvin erityyppisiä hetkiä joissa luonnon kauneus, läsnäolo tai rakkkaus on luonut kokemuksen sisäisestä rauhasta ja hiljentänyt mielen. Meditaatio voi olla tietoinen väylä tuohon tilaan, mutta jokaiselle kokemus on ainutlaatuinen ja yksilöllinen ja siten myös mahdollisesti hyvinkin erilainen.

Todennäköisesti meditatiivinen tila on luonnollista ja helppoa meille jokaiselle. Jokapäiväisistä rutiineista meditaatio on ehdottomasti se, joka on eniten muuttanut omaa ajatusmaailmaani ja olemista, niin omassa kehossani, kuin myös ihmissuhteissa pikkaisen parempaan suuntaan.

Meditaatiolla voi myös saavuttaa terveyshyötyjä, joista mainittakoon:
• Parantaa unenlaatua ja auttaa nukahtamaan
• Vähentää stressiä
• Parantaa muistia ja kongnitiota
• Laskee verenpainetta ja helpottaa sydämen työtä
• Parantaa immuniteettiä
• Vähentää ahdistusta ja masennusta
• Parantaa kivunsietokykyä

Mutta mitä meditaatio on? Oikeasti on olemassa tuhansia erilaisia meditaatiotyylejä, mutta yksinkertaistettuna niiden kaikkien voidaan katsovan kuuluvan jonhonkin neljän pääsuuntauksen alle. Jos suunnittelet aloittavasi meditoinnin, suosittelen käyttämään apuna meditaatio- tai joogaohjaajaa tai jotain nykyaikaisemmista menetelmistä kuten esimerkiksi apit tai muut ohjatut meditaatiot.

Keskittynyt huomio (focused attention meditation)

Tässä meditaatiossa ohjataan tietoinen mieli, huomio yhteen asiaan, kuten hengitykseen, kehonosaan, chakraan, ääneen jne. Käytännössä istutaan hiljaa, miellyttävässä asennossa ja palautetaan mieli aina takaisin valittuun kohteeseen. Tämä keskittyminen on mielelle suuri haaste, sillä mieli rakastaa virikkeitä ja ajattelemista. Ne on mielen lempi puuhaa. Niin paljon, että jotkut ihmiset huomaamattaan rakentaa mielessään paljon draamaa tyhjästä.

Omalla kohdalla voin sanoa kokevani tässä harjoituksessa vain vähän mielenrauhaa, sillä huomion keskittäminen kuluttaa omalla kohdallani aivan liian paljon energiaa. Oma mieleni käyttäytyy kuten nurkkaan komennettu pikku lapsi ja harjoitus harvoin onnistuu jättämään levollisen, rentoutuneen mielen. Ehkä syynä harjoituksen puute..

Mietiskely ja mindfullness meditaatio

Mindfulness meditaatio on syntynyt buddhalaisesta meditaatiosta, mutta siinä on myös voimakkaita vaikutteita muista meditaatio linjoista. Mindfulness terminä on yleinen länsimainen käännös Buddhalaisesta termistä Anapanasati, mindfulness of breathing.

Mindfulness meditaatiossa keskitytään tähän hetkeen ja sen hyväksymiseen juuri sellaisenaan. Huomio kiinnittyy ajatuksiin ja kehon tuntemuksiin, jotka kaikki hyväksytään sellaisenaan. Mindfulness meditaatio voidaan tehdä paikallaan tai liikkeessä.

Mielestäni tämä on erinomainen työkalu kun halut järjestää mielelle aikaa suunnitella tai visualisoida unelmia. Keskittyä kokemaan kiitollisuutta tai tunnustella miltä kehossa tuntuu. Huonona puolena olen kokenut sen, että siitä puuttuu mielen lepo, joka on itselleni oleellinen osa meditaatiota.

Mantra meditaatio

Mantra on sana tai kirjainyhdistelmä jolla ei varsinaisesti ole merkitystä. Mantraa käytetään apuna, jotta mieli voi keskittyä johonkin meditaation aikana. Se ei ole positiivinen asia tai ajatus, jonka haluaisit oppia hyväksymään vaan neutraali merkitykseton riimi, jota voit toistaa hiljaa mielessäsi. Mantran toistaminen keskittää mielen, mikä auttaa pitämään ajatukset loitolla. Esimerkkejä matroista on om, so-ham, yam…

Koska kyseessä on sana, voi olla helpompaa luopua ajatuksista. Lisäksi etuna on se, että voit missä tahansa arjen tilanteessa palata tähän mantraan ja kokea samaa rauhaa ilman varsinaista meditaatio harjoitusta.

Transsendenttinen meditaatio

Transsendenttinen meditaatio on oma tän hetkinen suosikkini. Se antaa mielesi asettua sisäänpäin ja saada kokemuksen mielesi alkulähteestä, puhtaasta tietoisuudesta, jota kutsutaan myös transsendenttiseksi tietoisuudeksi, Se on tietoisuuden hiljaisin ja rauhallisin taso – sisin Itsesi. Tässä valppaassa lepotilassa aivosi toimvat huomattavasti järjestäytyneemmin ja kehosi saa syvää lepoa.

Mieli luopuu luonnostaan ajatuksista, sillä se saa jotain kiehtovampaa – läsnäolon tilan. Mieli pääsee yli ajattelusta ja saa lepoa. Minulle tämä on ollut miellyttävin tapa meditoida ja tähän harjoitukseen tekee mieli aina palata. Kokemus on nautinnollinen ja rentouttava. Joskus jopa niin, että huomatessani ajan täyttyvän tekisi mieli jäädä tähän onnellisuuden tilaan.

Eli toistaiseksi olen vähän koukussa tähän tyyliin harjoittaa meditaatiota, mutta voi olla, että jossain vaiheessa haluan vaihtaa tyyliä. Opin enemmän, ymmärrän tai oivallan jotain ja siksi haluan muistuttaa vaihtoehdoista. Ei ole yhtä ainutta ja oikeaa. Voi olla, että eri tavat meditoida palvelee erilaisia ihmisiä tai eri elämäntilanteita, joten myös siksi kannustan kokeilemaan mikä sopii sinulle.

❤️ Sandra

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.Pakolliset kentät on merkitty *