5 suosikkia omissa aamurutiineissani

Innostuin aamurutiineista aikanaan kun alotin joogamatkani ja perehdyin joogisiin elämänoppeihin. Monet joogien opeista on kokeilemisen arvoisia, osa huvittavia. Tässä muutamia esimerkkejä:

  • Herää ennen auringon nousua
  • Kylve päivittäin
  • Käy kävelyllä ruokailujen jälkeen
  • Syö hitaasti
  • Paastoa yksi päivä viikosta
  • Mene nukkumaan ennen klo kymmentä illalla
  • Älä juo liikaa vettä, se lihottaa
  • Kehon hygieniasta:
    • Älä nuku vatsallaan
    • Laita iltaisin sesamöljyä jalkapohjiin
  • Mielen hygieniasta:
    • Älä huolehdi, se heikentää sydäntä
    • Älä puhu liikaa, se kuluttaa energia

Tietoisesti, ryhdyin panostamaan omiin aamurutiineihini vasta pari vuotta sitten luettuni Hal Elrodin kirjan; Miracle Morning. Tuo kirja mullisti suhtautumistani aamujen tärkeyteen ja olen sittemmin testaillut, millaiset aamut tekee päivistäni parempia ja tässä tämän hetken viisi suosikkiani:

1. Meditaatio
Meditaatiosta olen aikaisemminkin kirjoittanut, jostain syystä se toimii minulle maadoittavana, rauhoittavana ja rakkaudellisena harjoitteena.

2. Kiitollisuus
Päätän yleensä meditaation kiitollisuuteen. Se tapahtuu melkein itsestään ja tykkään kirjoittaa ylös kolme asiaa joista siinä hetkessä tunnen kiitollisuutta. Usein ne on ihan tavallisia asioita, kuten puhdas ilma, terveys, perhe, ystävät. Mukaan toki mahtuu myös materialistisia asioita, kuten vaikka uusi villapaita tai superit joogahousut. Olen koittanut olla tuomitsematta mitään ja vaan kuunnella, mistä olen kiitollinen.

3. Kehon kuivaharjaus ja öljyäminen
Tämä on ihana tapa herätellä kehoa ja osoittaa sille rakkautta. Uskon vakaasti, että terve itserakkaus mahdollistaa kyvyn rakastaa ja olla läsnä muille. On kuitenkin hyvin yleistä, etenkin naisten keskuudessa, keskittyä kehon pinnallisiin epäkohtiin. Mietinkin usein, mistä tämä naisten suuri viehättyminen omaan ulkonäköön oikein kumpuaa. Toki muistan omat teinivuodet, jolloin olisin tehnyt mitä vaan ollakseni joku muu, mutta iän myötä sitä on oppinut arvostamaan itseäni juuri tällaisenä. Minulla on kaksi suosikki-öljyä, seesamöljy ja kookosöljy. Käytän talvisin lähes poikkeuksetta seesamöljyä sen lämmittävän ominaisuuden vuoksi.

4. Inversio
En tee täysipitkää joogaharjoitusta läheskään joka aamu mutta yleensä muutaman kehoa herättelevän ja avaavan asanan sekä inversion. Inversio haastaa yleensä myös mieltä, ehkä siksi se on pysynyt pitkään suosikeissa.

5. Pranamaya – hengitysharjoitus
Joogiset hengitysharjoitukset on lempeitä. Niiden avulla voi rauhoittaa hermostoa sekä vahvistaa hengityselimistöä. Pidän myös Wim Hof- metodista ja toisinaan olen soveltanut niitä harjoitteita pranamayan tilalla.

Iloisia aamuja!

❤️ Sandra

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.Pakolliset kentät on merkitty *